Wednesday, April 29, 2009

Kekuatan kita yang dilupai?


Sedarkah kita?

Sedarkah kita umat islam kita mempunyai eleman kekuatan yang ampuh. Dan eleman kekuatan ini sebenar senjata yang paling kuat untuk mengangkat martabat umat islam diseluruh dunia. Namun eleman ini tidak digarap dan tidak digabungkan dengan strategi dan menilai melalui ketakwaan kepada Allah menyebabkan kita rugi hingga ke hari ini. Di sini beberapa eleman yang mungkin boleh kita nilai sebagai kekuatan kita:

1. Umat islam yang ramai melebihi 1 bilion. Bertaburan diseluruh Negara. Merupakan eleman kekuatan. Namun tidak dinafikan bahawa rasulullah pernah bersabda bahawa umat yang ramai seperti buih dilaut dan tidak member manfaat kepada Islam. Mempunyai kuantiti tetapi kualiti yang mengecewakan.

2. Punca kekuatan dan sumber ada di negara Islam.Kekayaan bahan mentah kebanyakan terdapat di negara Islam. Lihatlah sumber minyak, kelapa sawit, getah dan banyak lagi eleman lain yang wujud dinegara Islam. Cuba bayangkan Negara Islam memberhentikan sebulan bekalan minyak ke Barat. Apakah akan terjadi? Sudah tentunya mereka akan bergelap. Ini menunjukan kita mempunyai kekuatan yang paling ampuh.

3. Sebahagian Negara islam ada ditengah-tengah peta dunia. Serentak dengan itu kaabah ditengah dunia dan tempat paling strategik.

4. Hampir seluruh perairan dunia melalui Negara islam. Inikan merupakan sesuatu kekuatan

5. Wujud dinegara islam satu gelombang dan lendakan baru iaitu melalui kesedaran. Hancurnya ideologi yang bukan berteras Islam. Kebanyakan pengkaji barat menyatakan Negara Islam tidak ada Salahuddin yang kedua yang boleh mengarap ke lima-lima aspek kekuatan tersebut. Dan ini sangat-sangat dibimbangi oleh barat.

Kedududkan kita

Walaupun secara dasarnya Islam tidak mengalakkan kita berdakwah secara kekerasan namun pada masa tertentu islam meletakkan prinsip selagimana mentod tersebut tidak menjatuh dan menghina syariah Islam. Yang penting kita meletakkan redha Allah lebih baik daripada redha manusia. Cuba kita lihat bagaimana sirah Rasulullah s.a.w jika baginda tidak berdakwah iaitu mengajak kepada Islam baginda akan diterima seluruh masyarakat Quraish pada masa itu. Namun apa gunanya redha manusia dalam keadaan tuhan mungkar. Sedangkan bapa saudara beliau sendiri sepatuhnya bangga kerana baginda anak saudaranya namun disebabkan takut kedudukan mereka tergugat Abu Jahal sanggup menentang nabi.

Kesimpulan

Kita lihat kenapa umat Islam semakin jauh dengan rahmatnya sedangkan Islam itu membawa rahmat, ini kerana kita sukar meninggalkan sesuatu yang kita tahu salah, sebagai contoh perkara kurafat dan bidaah, seperti mandi safar yang mengambil masa lama untuk dihapuskan. Malahan apa yang kebanyakan kita melihat Islam itu menghalang cita-cita nafsu kita. Malahan ada setengah kita yang kusyuk didalam masjid namun tidak membawa keimanan itu kedalam kehidupan kita sebagai contoh sanggup kita memakan riba walaupun tahu riba itu salah. Justeru sama kita muhasabah diri kita dimana letaknya iman dihati kita adakah iman hanya dalam soal ibadat kursus kita semata-mata? Bukankah disitu terdapat nilai-nilai sekular dalam hidup kita? Dan cuba kita lihat adakah iman kita hanya ada pada syariatullah semata-mata? sedangkan sunnatullah kita ketepikan. Moga kitalah yang benar-benar mengikut jejak langkah rasulullah dalam segenap aspek kehidupan kita bukannya sebagai retorik semata-mata.

waallahualam..


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP