There was an error in this gadget

Tuesday, October 19, 2010

Catatan Ustaz Ridhuan Mohd Nor : Pengalaman Menentang Hedonisme di Kampus

@ustaz ridhuan mohd nor

Sudah lama tidak menupdate blog ini. kemunculan ini pun bukan bermaksud untuk menulis sebarang catatan hanya sekadar kutipan dari blog sahabat Time to Chage, penkongsian Ustaz Ridhuan Mohd Nor, mengembalikan perjuangan menentang hedonisme di Kampus


ratusan konsert telah kita tentang,ratusan memo telah dihantar,ratusan sidang akhbar telah kita galang,ratusan ribu risalah telah kita edar,ratusan kali kita mengucur peluh dijalanan berlari diamuk keparat keamanan bertopi merah...MEREKA TETAP TIDAK PEDULI...MEREKA BUTA HATI...MEREKA MANGKUK...MEREKA bersurah "morality cannot be legislated"

apa lagi bahasa kita untuk mereka teman....hati kita tertusuk sembilu....berdada dgn Abdul Uzza versi moden,Umar bin Hisyam kontemporari...kadang kita lelah terhambat dgn tugasan kehidupan...ada mulut yang ingin kita suap....ayuh anak muda bersama DPPP untuk perubahan negara tercinta....selamatkan tanah leluhur ini dgn peringatan dari langit....

menentang hedonisme ada galur sejarahnya di watan kita...nanti kawan aku ceritakan padamu petualangan anak kampus menghambat maksiat dan mungkar....saat aku masih diselimuti "the young angry man"....M.Nasir dan ramai lagi mangsa anak kampus janggut sejemput....hari ini,kau lihatlah adik-adikku yang menjenamakan mereka sebagai GAMIS...aku kepingin melihat onar mereka...

"Allahu Akbar.....batalkan konsert....Allahu Akbar......hidup Islam....batalkan konsert.."

dengungan dan pekikan takbir dan slogan bersilih ganti...siswa dan siswi Islam semakin membesar jumlahnya di hadapan Foyer Perdana Siswa....malam itu yang saya lupa tarikhnya berlaku dalam tahun 1994....kami anak kampus UM yang bergabung dgn teman-teman dari UIA....masih meracik semangat....meruap dengan kebencian pada pihak berkuasa kampus yang membenarkan konsert M.Nasir....pihak keselamatan kampus menyuluh kamera untuk menggertak kami....pekikan takbir tidak pernah surut....kami tidak jera,jauh dari gentar.....kampus perlukan budaya ilmu,tempat mengasah intelektual....bukan sarang "sensate culture"....

"batal konsert....batal konsert..."

ratib kami beramai-ramai semakin menjadi-jadi pula....

TNC tercengat seperti Ketua Bahagian UMNO kalah pemilihan....masam mencuka...pegawai di kiri kanan menyedut rokok dalam-dalam....saya melantunkan doa wehdah,yang lain menyambut semangat,bulu roma menyerinding....teman dari UIA juga semakin galak....Azizi,Fuad,Allahyarham Engku Azri,Kamal Ali ,Ya dan ... (maaf saya terlupa nama lain)

kami memberikan masa kpd TNC untuk menghentikan konsert....

"apa perlunya konsert?"jerkah seorang pimpinan kampus pada TNC....
"kamu tak suka kamu balik...ada org yang suka"balas pengampu....
Booooooo..sorakan panjang anak-anak kampus....tanpa toleransi,malam itu kami nekad Perdana Siswa akan melakar sejarah....

akhirnya bantahan yang dramatik itu berakhir....M.Nasir dan artis lain dibawa keluar dari UM melalui pintu belakang....

"Allahu Akbar...bebas..bebas maksiat"laung kami beramai....riang seperti kerbau selepas mengawan....akhawwat menutup muka dgn purdah....konsert berjaya kami hentikan...

"student power!"jerit yang lain....ini sketsa anak kampus belasan tahun yang lepas....

potongan akhbar lama itu sangat nostalgik....terpandang saya gambar pimpinan kampus yang kini menjadi orang kuat UMNO Serdang,sebahagian besar aktivis dakwah kampus yang terakam gambar memilih menjadi "pemerhati" kepada arus gejolak dakwah...

Rosli "gemuk" yang kami tugaskan mengawal pondok Pak Guard kini seorang guru di Batu Pahat....dia bersiaga dengan mangga besi kelas A...

"Li, mu mangga pagar besar apabila nampak trak water cannon atau trak FRU"arah kami pd Rusli....dia mengganguk tolol....suruhlah apa sahaja,budak dari Setiu ini akan patuh....

Sketsa 1994 ini muncul diingatan saya apabila ruang maya ini disemangati oleh anak kampus tentang demo membantah konsert Adam Lambert.

"bukan baru dik...konsert Sudirman,Sheila Majid,juga bantahan terhadap artis luar negara...saya cabar kamu dik,buat bantahan,saya sudah merangkak umur...engkau lihat Ustaz Deris Ahmad, zamannya di kampus membantah Tina Turner"hasut saya pada teman kampus disamping geli hati melihat penampilan Ust Deris seperti 'kanak-kanak Ribena' (potongan rambut) semasa menghantar memo kepada Sabaruddin Chik....

aaaaaaah tidak cukup dengan nostalgia GAMIS...aaaaaaahhhh,jangan garang fi FB sahaja....

**********
Sketsa 2


1994,tapak padang UIA PJ

"jom kita kenduri malam ni" kata Zahir,anak muda asal kedah itu kepada kami....tatapan wajahnya kepada kami seolah panglima perang yang mengeluarkan arahan wajib....

"kat mana ek??" tanya yang lain dengan seribu keberahian....anak muda kail sejengkal ,tanah bukit akan kami galas....

"padang UIA....bantah konsert"tegas,kilatan matanya ada keterujaan seorang pimpinan "bawah tanah"....

"baik komrade!" bisik hati saya...

"kenduri lagi...tahun ini tahun membantah...tahun Ghazali Jaafar"

student power...penat Amir Ramadhan diserkap polis belum hilang lagi...

"buat persiapan...kita gi awal" kata Mat Yunus...

"nak buat sepanduk apa?" tanya Rusli dungu.

"tak payah,kawan-kawan UIA buat,Azizi uruskan" kata Zahir...

lambatnya mentari melabuhkan tirai,kami menunggu malam dengan membilang minit seperti menunggu untuk di akad nikah...

"pakai baju hijau (baju Tebal).."kata Hasan,merujuk baju yang dibeli pukal dari KB...

kami berkonvoi dari asrama APP....galak anak muda yang sarat dengan idealisme....langkah mayat kami untuk buat maksiat dikampus...

"Allahu Akbar" bersimpongan laungan takbir memulakan pacuan motor....hampir 50 org siswa UM, teman-teman di UIA sedang setia menunggu dalam salur darah,terasa listrik voltan kecil sedang mengalir...

dengan semangat yang membara jarak UM ke UIA PJ terasa sangat jauh....kami anak kampus sudah tidak sabar....di hadapan pintu masuk UIA,kerumunan warga UIA sangat jelas di Padang varsiti....kami memarkir motor bujang,bergerak perlahan-lahan sambil menelan air liur....

"gila universiti Islam mcm ni" bunyi suara Rosli...

"dah bila nak mula??"tanya Zahir kepada sahabat UIA....

"kami tunggu antum semua" jawab seorang teman....

kami merapat ke arah pentas yg sedang diamuk dendangan "lagu yg entah apa2".....

tiba-tiba meledak suara ratib yg melengking keras "lailahailallah..."

sambut menyambut semakin deras,disalut semangat dan kelompok kami anak muda kampus yang gila itu semakin membesar....

"batal...batal...batal konsert...." laung demonstran beramai2....seorg pimpinan pelajar naik ke atas pentas,merampas pembesar suara dari penyanyi yang terpana seadanya dengan bantahan ala kamikaze itu....suasana panik....ada penonton beranjak ketepi....tidak kurang mula menjauh...

Polis mula menyerbu pentas,artis bertempiaran dan kawan saya itu yang merampas mikrofon melompat ke bawah pentas....wajahnya tersembam ke kawasan becak ....wajah yang terpalit dengan lumuran becak hitam itu sangat menggelikan hati....takbir terus beriringan,slogan terus melantun ke langit malam padang UIA....

tiba-tiba tangan saya dikilas dari belakang,seorang polis beruniform biru gelap mengeluarkan gari....

"apa ni encik??" saya bertanya tanpa sedar...di bawah benderang cahaya malam itu juga tanpa sedar saya meloloskan diri....berlaku adegan kejar mengejar....engkau tahu kawan...engkau tahu...

saya memecut,berdesut dalam cahaya...

"ride the live" kata Metallica....
"run for your live" kata Kumpulan Loudness dengan raungan gitar Akira Takasaki..
serban merah dan ketayap saya mengghaibkan diri...tanpa sedar,saya dan beberapa teman sudah berada di luar pagar UIA PJ...tangkapan terus berlangsung...saya dan "banduan" lain yang terlepas berjalan keletihan ke pintu masuk UM...

"sapa kena tangkap Li??" tanya saya pada Rusli...
"ntah,macam ramai yang kena malam ni...baso menat...." seranah Seli...

aaaahhh kita anak kampus sudah bersedia dengan carut marut kehidupan dalam belantara puaka politik...

"the young angry man....dia ditakluk oleh pemberani" teringat Antonio Gramci,engkau kenal dia kawan...aaah kenal tak akan kenal...

"no woman no cry" kata Bob Marley.....itu katamu teman.....sosok lelaki hebat dibelakangnya seorang serikandi yang menopang seluruh aktivismenya...panji perlawanan juga diarak oleh muslimah mujahidah....tak selamanya perempuan bersenjatakan airmata....

Ayuh bina generasi Khaulah,Nusaibah,Asma',Fatimah,Khadijah!!!

kerana aku lelaki yang bingung membaca paparan sedu sedan di ruang maya ini....

"heii,apa yg kau tangiskan kawan...dunia tak akan berakhir dgn kegagalan cinta..."

sapu air matamu,turun ke jalanan membantah konsert "selera murahan" bersama rijjal-rijjal dakwah, namun masih dengan santun dan tertib pesonamu...

biar lelahmu diganjari pahala....murnikan niat dan wasilahmu bertepatan dengan Syarak....malam ini aku tutup dengan sebait doa buat mu teman....jgn lupa esok di Dataran itu sketsa 1994...

konsert di padang UIA itu terbatal dengan protes ala kamikaze....sah,besok akan menjadi tajuk berita dan akan disensasikan oleh media....anak-anak kampus UM tanpa perlu menunggu arahan berhimpun di Kedai Pak Amjal....engkau tahu teman,Pak Cik Amjal,sosok pejuang veteran itu paling rapat dengan aktivis pelajar dan pemuda...

kami berhimpun merayakan madu kehidupan seorang anak kampus,mencabar sistem....tiada istilah gentar dan takut....kerana dunia berubah kerana anak muda....pelajar-pelajar Universiti Peking seperti Li Ta Chao,Chen Tu Shui,Mao Tse Tung merakam di langit sejarah Peristiwa 4 Mei 1919.

Antonio Gramci,aktivis pelajar Universiti Turin memulakan gerakannya di kampus....

sah,keesokan kampus gempar....HEP tidak mengambil masa yang lama untuk menghukum pelajar yang terlibat dengan bukti daripada rakaman video polis dan rakaman RTM....beberapa orang aktivis disabit kesalahan....ada yang tidak dibenarkan mengambil skrol pada Hari Graduasi 1995, ada yg diberi amaran keras....

"mengapa kamu berdemo??" tanya pegawai HEP....luga...

"sebab aku berdemo,kerana aku MUSLIM" jawab seorang aktivis dengan bangga....ya kawan, engkau tahu anak kampus yang menjatuhkan Shah Iran dalam Revolusi Black Friday di Teheran, anak kampus yang mula bangkit mengobar panji Jihad di Afghanistan pada tahun 1979....Reformasi Indonesia marak dengan terbunuh 3 pelajar Universiti Trisakti pada 1998....

adik,kuceritakan pada mu ini,bukan ingin menayang kisah-kisah heroik zaman kami...bukan...aku ingin sampaikan padamu,jangan berdalih dengan AUKU dan seribu alasan yg dipersembah...

"bangkit dan melawan kemaksiatan" kerana yang ramai terjerumus ialah insan yg profil umur sepertimu....saya sudah tua untuk aktiviti memeriahkan jalan....ingat,

"dunia berubah kerana anak muda"

jerkahlah penguasa kampus saat kamu masih muda,berlarilah saat dikejar keparat keamanan bertopi merah,bersimbahlah dengan gas pemedih mata kerana ia akan menjadi kenangan paling manis 20 tahun akan datang...nah aku mencabarmu dik!!!

lihatlah dik....kerakusan kuasa,kolusi,hegemoni yang berlaku....mengapa dadamu sedingin ais....seperti ais kepal yang aku lahapi di bangku sekolah rendah....engkau mampu bertenang melihat koruptor silih berganti membohongi anak watan,berlabun bahawa ekonomi mencuat naik sedangkan FDI di tangga paling corot....

mana ilmu mu? atau engkau berdarah reptilia??

Dik,saat ruang engkau di kampus,berlarilah....biar tercungap lelah mengisi program....biar gas pemedih mata itu menjadi sajian hujung minggumu.....tidak cukup dengan engkau menggegar podium "mahasiswa adalah agen perubahan,check and balance" dan ribuan kata-kata muluk penyendal gegendang telinga....engkau tahu dik,aku benci pada orator kampus...mereka paling berpotensi berpaling tumit....

engkau boleh memilih mimpi apa....jalur hitam atau putih....malam ini konsert "selera murahan" itu, yang mencegah diganjar pahala....dan yang memilih untuk berhiruk pikik,banyak mana anak dara kita yang akan direnggus maruah di bilik hotel bajet....ramai mana pula anak teruna yang tertumpah nutfah merata-rata...engkau fikirkanlah teman-teman....

____________________

nota TTC:artikel ini adalah catatan penuh Ustaz Ridhuan Mohd Nor yang diambil dari status FB beliau yang mengisahkan tentang pengalaman dan jerit perih beliau dan rakan-rakan di saat berjuang menentang arus dan pembudayaan hedonisme satu ketika di kampus UM dahulu....tujuan utama aku menyiarkan artikel ini adalah untuk peringatan khas kepada diri aku dan rakan-rakan yang akan menerajui Program Intelek Gobalisasi 1M (INTEG) UKM tidak lama lagi...buat peneraju Karnival Islam INTEG iaitu Roslina,Rosilina,Faieza dan kesemua penyelaras program,beringatlah....jangan kita jadikan Karnival Islam itu dinodai dengan najis-najis hedonisme sebagaimana program-program lain yang berlansung di UKM....

yaa,aku cukup terasa dengan semangat yang diceritakan dalam artikel ini sementelah aku adalah orang yang bertanggungjawab membawa masuk teater muzikal dan konsert islami sebagai salah sebuah program utama Karnival Islam INTEG kelak....cukup bimbang jikalau aku dan rakan-rakan Majlis Tertinggi Karnival Islam gagal dalam menangani pembudayaan hedonisme dalam pelaksanaan program-program ini nanti....pohonku pada Tuhan agar diberi kekuatan kepada kami yang serba lemah ini agar segala program yang dirancang itu mampu memberi kredit kepada tersebarnya dakwah Islam ke seluruh perbukitan ilmu UKM terutamanya dan bukannya menjadi asbab kepada berleluasanya dosa kepada masyarakat UKM.....

ameenn....

Read more...
Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP