Sunday, August 30, 2009

A, B, C dan D. YANG MANA PILIHAN kabul..???


Antara pelajaran pertama yang kita perolehi ialah A,B,C,D. Kemudian kita melangkah kealam sekolah, dah menjadi kayu ukur ilmu kita juga dengan A,B,C,D. Dengan peperiksaan kita dikelaskan, dengan A,B,C,D kita dikhususkan bidang pengajian kita. Dan sini saya cuba membawa satu analogi yang melibatkan si A, B,C dan D.

Si A belajar kerana terpaksa, paksaan keluarga, desakan kawan-kawan (malu dengan kawan yang belajar jadi diri ini mesti belajar juga) atau kerana desakan kekasih. Kerana ketepaksaan menyebabkan saya kena belajar. Jadi saya datang ke sini kerana desakan sesuatu.


Si B belajar kerana untuk mendapatkan sesuatu iaitu upah yang akan diperolehi masa akan datang. Upah keduniaan menjadi sandaran. Bila saya belajar tinggi nie, nanti saya akan memperolehi kerja yang baik. Dah tentu gaji yang lumayan, dapat rumah besar, kereta besar dan kehidupan yang mewah. Inilah angan-angan saya jadi saya kena belajar sungguh untuk mendapat segala-segala itu.


Si C aku belajar kerana saya nak beri sesuatu. Aku belajar agama tujuan aku untuk membantu agama Allah. Dengan bagaimana?, saya kena ada ilmu untuk saya berdakwah kepada orang lain. Saya kena ada ilmu untuk saya memastikan tauhid dimuka Allah akan berkembang. Kalau saya belajar ilmu sains pun tujuan saya hendak memastikan kemudahan orang untuk tauhid kepada Allah. Jadi saya perlu ada ilmu, dengan kajian saya, saya boleh membantu orang mendekati Allah. Saya hidup sebagai abid dan khalifah, jadi saya kena ada sesuatu untuk saya MEMBERI.

Fikir-fikirkanlah

Apa bezanya saya sebagai si A, B dan C. Adakah aku belajar ini kerana terPAKSA.? Adakah saya belajar ini kerana saya nak dapat sesuatu (MENERIMA).? Atau adakah saya belajar ini kerana saya ingin MEMBERI sesuatu kepada Agama bangsa dan Negara.? Dimanakah tujuan saya. Dan adakah saya si D yang tiada tujuan dan sebab belajar ini bukan kerana PAKSA, MENERIMA atau MEMBERI..???


Dimanakah pilihan saya sendiri.? Dimanakah pilihan sahabat.? Yang mana satu kedudukan saya.? Apa sebab saya disini (sekolah, IPT dan mana pusat pengajian).? Cuba kita nilai kembali apa tujuan kita datang kesini. Matlamat kita di bumi ini sebagai Abid dan Khilafah. Adakah perlu kita asyik MENERIMA sahaja ataupun perlu diPAKSA untuk Sesuatu.? Dimanakah kedudukan nilai MEMBERI dalam kehidupan kita? Sama-samalah kita muhasabah diri kita kembali.

-NILAI MEMBERI PADA PELAJAR-

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP