Tuesday, May 3, 2011

Analisis LayarMinda : Terkorbannya Osama Bin Laden dan Keuntungan kepada Amerika


Gempar dan heboh seluruh dunia atas kematian Osama bin Laden yang Berjaya dimainkan oleh media atas terkorban orang no 1 yang dikehendaki oleh Amerika dan puak-puak. Walaupun sudah lama tidak menulis, namun isu ini hangat penulis untuk member sedikit pandangan. Mutakhir pelbagai isu timbul terutama di dalam Negara, jika ikut penulis banyak perkara hendaka kongsi namun kemalasan menulis mengatasi segala. Namun isu ini penulis cuba juga mengambil masa untuk menulis kerana tahu, isu ini boleh dikatakan isu terhangat diperlusuk media-media di dunia. Namun sebelum kita pergi jauh berita berkenaan kematian atau terkorban Osama bin Laden banyak timbul keraguan ini berdasarkan pengamatan penulis melalui bacaan di internet ialah:



Pertama, gambar yang tersebar di internet menunjukkan ia adalah salah satu teknik photoshop bukannya gambar sebenar. Maklumat lanjut boleh baca bersama di sini



Persoalan kedua kenapa mayatnya perlu dibuang di dalam laut. Malahan berita yang dinyatakan ada dua versi yang berbeza alasan yang diberi.Pertama “Kami tidak menemukan Negara yang mau menerima jasad Syaikh Osama, sehingga dibuatlah keputusan membenamkan di laut,”demikian yang dikeluarkan Time.com.Kedua “Kami ingin menghindari pendewaan tempat itu menjadi tempat suci,” kata pejabat kepada AFP,. Ini merupakan dua versi yang berbeza alasan yang cuba dinyatakan.Dalam Islam mayat Muslim perlu diberi penghormatan sebaik, alas an yang diberi lansung tidak munasabah. Malahan banyak ulamak dunia mempertikai apa yang dilakukan oleh Amerika ini.



Isu Ketiga, keraguan ditimbulkan oleh sebahagian umat Islam kenapa laman web yang menjadi rujukan tentang maklumat sebenar tentang mujahidin iaitu Syamikh.co.c ditutup. Laman web ini merupakan laman web terbesar pengganti website al-ikhlas yang pernah ditutup. Adakah Amerika cuba mengelak maklumat sebenar terdedah.



Keempat timbul keraguan, kebiasaannya Amerika akan memaparkan gambar bagaimana mujahidin dibunuh sebagaimana yang terjadi terhadap Syeikh Abu Mus’ab al-Zarqawi, gambar yang memperlihatkan syahidnya beliau di sebarkan, namun mengapa untuk Osama tidak? Begitu pun dengan Abu Umar al-Baghdadi.



Sebelum ini telah tersebar berita kematian Osama Bin laden 13 Disember 2001 akibat penyakit buah pinggang boleh rujuk antara yang ditulis di sini



Dan akhir sekali, kematian Osama ini jatuh tanggal 2 Mei 2005 iaitu di mana kematiannya bersamaan dengan tarikh kematian Hitler menurut sesetengah pendapat. Apakah maksudnya Amerika cuba sampaikan kepada dunia? Malahan tarikh sebelum itu, 1 Mei penuh dengan peristiwa yang menggambarkan peritiwa besar di dalam agenda mereka, boleh lihat di sini. Sekadar mengingatkan tarikh hari ini 3 Mei adalah tarikh kematian Sultan Muhammad Al-Fateh pada 3 Mei 1481, Sultan yang dinyatakan dalam hadis sebai-baik sultan, dan sultan yang mempunyai semangat juang dan jihad yang tinggi. Dan meruntuhkan kota konstitinople, blok dan kebanggaan Kristian.




Di atas penulis menyenaraikan beberapa kekeliruan dan keraguan atas maklumat yang disampaikan oleh Amerika atas kerjaya mereka. Benar atau tidak boleh sahabat-sahabat fikirkan sendiri. Namun kita selalu di ingatkan apabila datang sesuatu berita dari orang pasif perlu kita siasat itu kaedah Islam, Allah juga telah berfirman yang maksudnya :



Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan (Surah Al Hujuraat ayat)




Maka di sini, timbul pertanyaan jika berita ini tidak benar kenapa mereka cuba timbulkan isu ini, apa keuntungan yang mereka dapat? Di sini penulis cuba memberi pandangan berdasarkan pengamatan penulis dan maklumat yang penulis dapat. Mungkin ia tidak benar, ini sekadar pandangan sahaja.



Pada umumnya semua tahu Pemilihan Presiden Amerika 2012 nanti, dan jika kita lihat era pemerintah Obama banyak masalah timbul ekonomi Amerika yang tidak stabil dan beberapa masalah lain yang dilihat pemerintahan Obama ini amat lemah. Pemilihan presiden yang semakin dekat ini, menunjukkan bahawa Obama perlu ditukarkan kerana kelemahannya dalam mentadbir dan ia akan menguntungkan pihak lawannya. Jadi untuk meningkatkan popularitinya sesuatu tindakan harus dilakukan tindakan mewar-warkan terkorbannya Osama dilihat satu tindakan yang menguntungkan. Harus di ingatkan Pemilihan presiden Amerika pada 2008 Obama berjanji untuk membawa pulang pasukan AS dari Iraq dan meningkatkan upaya pencarian Osama di Afghanistan. Dan sekarang beliau dilihat Berjaya merealisasikan janjinya.



Satu perkara penulis kira ada kaitan ialah kebangkitan rakyat di negara-negara Arab khususnya di Mesir. Perlu kita lihat juga kerjayaan Revolusi di Mesir khususnya memberi kesan yang besar di dunia Arab. Walaupun sebelum ini kita lihat kerjayaan revolusi di Iran menaikkan semangat dan kebangkitan Islam namun kesan saya kira tidak sebesar yang akan timbul hasil kebangkitan di Mesir jika gerakkan Islam berjaya memian peranan sewajarnya. Iran penduduknya berbangsa Parsi dan ia berbeza dengan Negara Arab yang berbangsa Arab, jadi semangat revolusi itu tidak menular di Negara Arab kerana Arab kuat semangat kebangsaannya. Amerika melihat kebangkitan Rakyat ini satu masalah yang besar baginya, kerana kebangkitan rakyat ini menentang pemimpin yang cenderung kepada Amerika. Ini akan meruntuhkan hegemoninya di Negara-negara Arab. Ada pandangan menyatakan revolusi ini adalah agenda mereka (Amerika), namun penulis melihat jika benar pun, rancangan Amerika itu gagal, kerana tokoh yang lebih liberal (ada kemungkinan ini yang cuba ditonjokan Amerika) seperti al-Baradei tidak terlalu menonjol, ia tenggelam berbanding Syeikh Dr yusuf al-Qardawi yang lebih menonjol ini. Ini sangat membimbangkan Amerika dan sekutunya Israel kerana Dr yusuf al-Qardawi menggambarkan kebangkitan Ikhwan Muslimin di mesir, yang jelas, Ikhwan merupakan ancaman terbesar Israel.




Melalui bacaan penulis, penulis melihat mereka mencari alasan untung menyerang Pakistan seperti alasan digunakan untuk menyerang dan menjajah negara-negara lain seperti berlaku kepada Afghanistan dan Iraq. Dimanakah Abbottabad (tempat yang dikatan Osama terkorban)? Ia satu daerah terletak dalam daerah Hazara dalam wilayah Khyber Pakhtunkwa di Pakistan. Daerah ini terletak di lembah Orash, berada 50km dari timur laut Islamabad dan 150km dari Peshawar. Ia bukanlah kawasan terpencil dan merupakan kawasan peranginan terkenal pada musim panas disebabkan cuacanya yang nyaman kerana terletak di kawasan tanah tinggi. Kawasan ini merupakan juga penempatan ketenteraan kerana terletak berdekatan dengan wilayah Azad Kashmir yang menjadi pertikaian dengan India.




Sekarang kita tahu bandar manakah yang sebenarnya menjadi sasaran bagi mencetuskan peperangan di Pakistan itu sendiri. Tidak lain ialah Islamabad. Kalau dulu Osama dan al-Qaeda di gunakan sebagai alasan untuk menjajah Afghanistan, sekali lagi alasan yang sama di gunakan US untuk menjajah Pakistan. US sering mengembar-gemburkan bahawa kerajaan di Islamabad akan digulingkan oleh militan Islam yang ingin menegakkan kerajaan Islam yang boleh mengancam dunia dengan senjata nuklear. Agen-agen US sudah beberapa kali merancang untuk menjatuhkan Pakistan melalui perbalahan mazhab tetapi tidak mencapai kejayaan dan inilah usaha terdesak mereka bagi sebagai alasan untuk menjajah Pakistan



Malahan analisis Reuters pula menyebut pembunuhan Osama merupakan satu tamparan psikologi yang besar bagi rangkaian Al-Qaeda. Sebagaimana penyataan di atas, penulis sebelum ini pernah membaca artikel berkenaan keyakinan mereka (Amerika), bahawa pejuang Islam akan menguasai Pakistan tidak lama lagi, ini dapat kita lihat tentang ketidakmampuan Amerika dan konco-konco membendung kebangkitan Mujahidin di Pakistan, malahan di Afghanistan sendiri banyak kita lihat kejayaan Taliban menguasai Bandar-bandar, dan tahanan-tahanan Taliban berjaya melepaskan diri. Perkara ini sangat membimbangkan Amerika kerana Pakistan merupakan Negara Islam yang mempunyai Nuklear dianggarkan terdapat 100 unit nukelar di sana dan mungkin juga ada minyak disitu. Propaganda pembunuhan Osama ini juga, mungkin dilihat dapat melemahkan Mujahidin di Pakistan dan Afganisthan.



Meningkatkan lagi citra negatif terhadap kebangkitan Islam, penulis tertarik dengan pendapat menyatakan kematian yang kononnya 'osama laden' adalah suatu indikator yang penting kepada sejarah dunia order baru, dimana ia menunjukkan bahawa misi 9/11 (kemuncak Pax Americana) atau lebih tepat misi menjadikan Islam sebagai sasaran sudah berjaya selepas 10 tahun nama Osama Laden di jadikan kambing hitam untuk menyerang dunia Islam. Indikator ini menunjukkan bahawa misi Pax Americana telah dan hampir berjaya dan kini tiba sedikit masanya lagi kita menunggu ia akan beralih pula tangan kepada Israel (Pax Judaica) untuk melengkap misi agung The Anti-Christ (al-Masih).



Dan lagi satu yang harus penulis mengajak pembaca berfikir tentang kenyatan satu artikel mnjelaskan peranan al-Jazeeran. Artikel itu berpendapat al-jazeera lah punca kita semua mempercayai bahawa al-Qaeda dan Osama itu benar-benar wujud. al-Jazeera telah disahkan mempunyai hubungan sulit dengan kerajaan Amerika demi menjayakan propaganda perang anti-pengganas. Berita tentang kematian kononnya mayat Osama Laden hari ini hanyalah sandiwara AS dalam menjayakan misi berangkai (Britannica-Americana-Judaica), yang sebenarnya, kematian tersebut sebagai simbolik yang menandakan telah berakhirnya (telah berjaya) konspirasi 9/11 selepas dijayakan 10 tahun lalu dan AS sudah boleh menutup buku konspirasi tersebut kepada dunia. Apa yang berlaku hanyalah pembunuhan karektor Osama Bin Laden dan bukan jasadnya sebagai tanda tamatnya misi 'memerangi pengganas' dalam dunia Islam dan babak baru akan berlaku sedikit masa lagi. Persoalannya, tidakkah timbul perasaan ingin tahu dalam diri kita, bahawa segala berita-berita berkaitan Osama Laden hanya al-Jazeera-lah yang paling awal menyiarkan dan mendedahkan video footage atau rakaman percakapan beliau..? hairan...?



Selain itu juga, citra negatif ini dapat kita lihat sendiri dari penyataan pemimpin-pemimpin dunia kita lihat kata-kata pemimpin dunia dan tidak ketinggalan dunia Islam. (maaf dalam bahasa Indonesia penulis mengambil tanpa mengalih bahasa kepada bahsa Melayu). Sumber



Pejabat Departemen Luar Negeri Pakistan : Kematian bin Ladin adalah “kemunduran besar bagi organisasi ‘teroris’ di seluruh dunia”. “Operasi ini dilakukan oleh tentara AS dengan menyatakan kebijakan bahwa AS akan melakukan tindakan terhadap bin Ladin dimanapun ia ditemukan di seluruh dunia”.



Yousuf Riza Gilani, Perdana Menteri boneka Pakistan : “Kami tidak akan membiarkan daratan kami digunakan oleh negara lain untuk terorisme dan karena itu saya pikir ini kemenangan besar, kesuksesan dan saya mengucapkan selamat atas keberhasilan operasi ini.”


Hamid Karzai, Presiden boneka Afghanistan : Pembunuhan bin Ladin merupakan “berita penting”. Taliban harus belajar dari hal ini. Taliban harus menahan diri dari pertempuran.



Ehsanullah Ehsan, seorang Mujahid Pakistan : “Jika ia benar-benar syahid, kami akan membalaskan dendam dan melancarkan serangan melawan pemerintah Amerika dan Pakistan dan tentara keamanan mereka.


Ghassan Khatib, juru bicara Otoritas Palestina, Tepi Barat : Menyingkirkan bin Ladin merupakan awal yang baik bagi perdamaian di seluruh dunia tapi yang terpenting adalah untuk mengatasi wacana dan metode-metode kekerasan-yang diciptakan dan didorong oleh bin Ladin dan yang lainnya di dunia.



Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel : Ini adalah kemenangan gemilang bagi “keadilan, kebebasan dan nilai-nilai bersama oleh semua negara demokrastus” untuk berjuang bahu-membahu dalam penentuan melawan terorisme. Negara Israel bergabung bersama dalam kegembiraan rakyat Amerika setelah pembunuhan bin Ladin.



Saad Hariri, Perdana Menteri Lebanon : Sejarah nasionalisme dan Islam tidak akan pernah memaafkan bahawa orang yang memilih tanda hitam selama dua dekade, mengisi fikiran pemuda dengan ide-ide tentang terorisme, pembunuhan dan perosakan



Malahan tidak ketinggalan pemimpin di negara kita baca sini dan baca di sini. Namun penulis amat tertarik dengan kenyataan pemimpin sebuah negeri boleh baca di sini



Kesimpulan, penulis tidak dapat memastikan kesahihan berita terkorbannya Osman bin laden,, kerana beberapa penyataan yang penulis nyatakan di atas jelas menimbulkan keraguan bagi penulis, namun penulis ingin meminjam kata-kata TG Nik Abdul Aziz " Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti." Jelas bagi penulis dan pembacaan sekali, keterlibatan Amerika dan sekutunya Israel jelas, banyak membawa kerosakan kepada dunia, malahan merekalah pengganas sebenarnya. Tulisan ini bukan untuk mengiakan sikap radikal sesetengah gerakan kebangkitan Islam, namun penulis di sini cuba membuka minda kepada pembaca jangan mudah terpengaruh dengan propaganda oleh Amerika dan sekutu, untuk menanamkan citra negatif kepada Islam khususnya kepada gerakan kebangkitan. Dan penulis mengharapkan juga gerakan kebangkitan Islam perlu bersikap pertengahan jangan bersikap melampau supaya segala tindakan kita mendatangkan kebaikan kepada Islam, InsyaAllah



WaAllahualam

1 comments:

Unknown December 7, 2016 at 11:14 PM  

Kematian Osama yang satu telah melahirkan jutaan Osama di masa depan. Itu yg amerika dan israel perlu fikirkan..

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP