Wednesday, September 8, 2010

Taqabbalullah Minna Waminka



Ramadhan hampir meninggalkan kita, maka syawal akan menjelma, diantara kesedihan meninggalkan Ramadhan dan keghairahan menyambut aidilfitri. kedua perasaan yang akan di hadapi orang yang benar-benar mengharapkan rahmat dan magfirah dari Tuhannya. Namun bagi segelitir kita kegembiraan menjelmanya syawal tidak diiringi kesedihan meninggalkan ramadhan. Islam meletakkan raya aidilfitri sebagai perayaan bagi umat islam, banyak hikmah yang tersembunyi di situ. Sebagai orang yang menunju kepada taqwa jadikan aidilfitri ini dipenuhi dengan ketakwaan kepada Allah, bertahmid, menziarahi sanak saudara , bersedekah dan lain-lain.

Amalan sunat

Di sini penulis berkongsi beberapa perkara yang menjadi panduan untuk kita semasa menyambut kedatanganan syawal. Penkongsian ini penulis nukilkan dari penulisan dari sahabat-sahabat yang lain:

umat Islam adalah amat digalakkan untuk: -
1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat Aidilfitri.
2) Menjamah makanan sebelum kelua dari rumah.
3) Memperbanyakkan Takbir.
4) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain ; Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Contohnya,”Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu”.
5) Memakai pakaian terbaik yang ada; Bagaimanapun, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan. Demikian juga, tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang diharamkan di dalam Islam).
6) Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi)
7) Berziarah dan merapatkan silaturahimi sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.

Perutusan

Banyakkan bersedekah agar mereka yang memerlukan bantuan turut bergembira dan ziarahilah sanak saudara pada hari yang mulia ini bagi merapatkan lagi tali persaudaraan.Rebutlah peluang untuk menambahkan saham akhirat dengan berpuasa enam hari dibulan Syawal bagi menyahut sabda nabi s.a.w :


Maksudnya : Sesiapa yang telah berpuasa fardhu Ramadhan kemudian diikuti pula dengan berpuasa enam hari di bulan Syawal maka adalah pahalanya seperti dia berpuasa sepanjang tahun.

Akhir kalam saya inigin mengucapakan Salam eid mubarak .Minal 'aid wal faidzin, kullu 'am wa antum alfun bikhair!.. asif jiddan @ mohon maaf kepada semua atas segala silap dan salah" taqabbalullah minna waminka (semoga Allah menerima amalan kami dan amalan mu) kepada semua yang mengenali diri ini di Gamis, PMFPI dan mana-mana tempat. Sahabat-sahabat di blog, facebook, nasyid fm, twitter, millatfacebook, frenster, yahoo massegger dan seluruh sahabat online. Moga amalan kita diterima dan dijauhi oleh api neraka.



0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP