There was an error in this gadget

Sunday, March 15, 2009

keliru..keliru,,


malam yang agak membosankan... tak tahu nak wat ape... buku banyak x dibaca lagi tapi xde mood la plak.... nape la ana malas sangat malam nie.. last2 buka blog.. dan terfikir kena tulis sesuatu... tambahan pulak kat luar kolej ada pesta ape ntah..
bising membingikan telinga.. x abis dengan budaya hidonismenya.. kat mane2 kolej mesti ada pesta.. belum dikira pesta konvo lagi.. adakah mahasiswa sekarang lebih suka duk berhibur...padahal tanggungjawab sebagai mahasiswa lebih berat.. islam x melarang umatnya berhibur ini kerana setiap sesuatu itu harus kecuali ada dalilnya melarangnya.

walaubagaimanapun ada had dan syariat yang perlu dipatut.. bukan ikut nafsu sepenuhnya... tapi sekarang budaya hidonisme dah jadi sesuatu yang perlu kita ikuti.. samapai universiti yang dikatakan pusat keintelektualan pun dan dibudayakan dengan Hedonisme,,, budaya yang semakin menjadi... malahan menjuruskan kepada kemaksiatan..

teringat ana pada tazkirah ustaz syukor semasa pgrm nur qalbi... bagaimana sekular memasuki negara Islam..iaitu dengan cara:

  1. memasukan budaya hedonisme supaya rasa selesai dengan kebendaan
  2. menghapuskan intitusi diraja
  3. menghapuskan intitusi ulama
sekarang negara kita mula memasuki apa yang dirancang oleh pihak sekular.. malahan Islam liberal mula menular menusuk masuk ke Negara ini..tambahan lagi terdapat badan2 tertentu yang menyokong..

jika lihat disekitar kampus mahasiswa yg diresapi budaya hedonisme mula merasa sudah cukup apa yang diperolehi.. berbeza dengan mahasiswa2 era 90-an kebawah menjadi check n balance kepada kerajaan.. malahan suara mahasiswa lebih didengari oleh masyarakat..mahasiswa sekarang tidak lebih seperti pelajar sekolah rendah... walaupun subjek pemikiran kritis diterapkan diuniversiti.. tapi apa yang diperolehi mahasiswa..

Apabila ada sesetengah mahasiswa cuba menjadi jurucakap kepada mahasiswa secara khusus dan masyarakat secara amnya. mereka sering dikritik kerana kononnya mengabaikan peranan sebenar sebagai pelajar iaitu hanya belajar... apa yang ada dikuliah sahaja.. ironisnya mereka ini tidak pulak mengkritik kepada mahasiswa yang asyik berpesta sahaja... adakah diuniversiti tempat membudayakan budaya hedonisme..???

bagi pendapat ana sistem yang ada mengeliruka mahasiswa.... supaya mahasiswa hanya menjadi pelajar sekolah rendah.. agar pihak pertadbiran dapat membentuk mahasiswa seperti lembut yang hidungnya dicocok dengan tali.. mudahlah hendak dikawal...bukanya membentuk modal insan yang sebenar.. pelbagai sistem yang diaturkan supaya yang keliru bertambah keliru.. supaya yang keliru itu mnguntukan pihak yang keliru..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog ini menukilkan pendapat tuan blog.. disamping beberapa artikel dirasa menarik.. diharapkan blog ini mampu memberi kebaikan kepada pengunjung

About This Blog

BLOG PENKONGSIAN ILMU DISAMPING INGAT MENGINGATI

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP